دسترسی سریع

اخبار اداره کل استاندارد خراسان شمالی بيشتر

از استاندارد بیشتر بدانیم ...

خرما

انواع خرما:
خرمای شاهانی: به رنگ طلایی تا رنگ قهوه ای روشن و به طور معمول به مصارف صنعتي مي رسد.
       خرمای قصب: خرمای قصب(زاهدی)، خرمایی است که از نظر خصوصیات ظاهری تقریبا به شکل چند وجهی، سفت، براق و چروکیده است، که گاها پوست میوه کاملا به گوشت چسبیده و گاه بسته به شرایط اقلیمی از نظر دما، رطوبت محیط و هم چنین چگونگی میزان آب منطقه در قسمت هایی از میوه پوست ميوه از گوشت آن جدا ميباشد . اين ميوه در نوك تيره رنگ( به رنگ قهوهاي روشن تا رنگ قرمز تيره ) و در انتها، نزديك به كلاهك، به رنگ نخودي يا صورتي رنگ پريده و يا صورتي ارغواني است. هسته در اين ارقام كاملا از گوشت ميوه جدا بوده و درون بر ميوه به صورت غشأ بسيار نازك و سفيد رنگ در حد فاصل ميان بر و هسته قابل تشخيص است، كه گاهي با هسته از گوشت جدا ميشود و گاه به قسمت خوراكي ميوه چسبيده است.
خرمای پیارم: طول بلند و بافت خشکی داردو به طور معمول به رنگ قهوه ای تیره، می باشد. رنگ خارک آن متمایل به رنگ زرد به رنگ قهوه ای است. پوست این خرما نازک است
خرمای کلوته : این خرما کشیده، به رنگ قهوه ای متمایل به رنگ سیاه است. رنگ خارک آن زرد است.
خرمای ربی: این رقم خرما، کشیده و به طور معمول به رنگ قهوه ای تیره متمایل به رنگ سیاه است. رنگ خارک آن قرمز  است.
خرمای کروت: این رقم خرما به رنگ روشن و خارک آن زرد رنگ می باشد
خرمای کبکاب: خرمایی درشت بوده و به رنگ قرمز عقیقی تیره تا رنگ قهوه ای متمایل به سیاه است و هسته کوچکی دارد.
خرما هلیله ای: این نوع خرما درشت بوده وبه رنگ زرد است و نوع خارک آن نیز زرد می باشد. پوست این خرما نازک بوده و بافت آن بسیار نرم و فساد پذیر است.
خرمای سایر(سعمران): این خرما، بیضی شکل و کمی کشیده وبه طور معمول به رنگ قهوه ای است. رنگ خارک آن زرد است.
خرمای خشک: خرماي خشك داراي پوستي شكننده , صاف و براق و گاه پوست از گوشت جدا و در برخي ديگر كاملا چروكيده و به گوشت چسبيده است .ارقام خرماي خشك در اثر عمل‏آوري و رطوبت دادن , به خرماي نرم تبديل مي‏شود و رطوبت آن را حتي تا 35 درصد نيز مي‏توان افزايش داد .
خرمای مضافتی:
این رقم خرما به رنگ قهوه ای تیره متمایل به سیاه بوده، گوشت دار ، خوش طعم و از نوع خرماهای نرم می باشد. میوه این رقم در دو مرحله رطب و خرما قابل مصرف است. مرحله آخر(تمر) آخرین مرحله رسیدگی میوه خرما است، که مقادیر فراوانی از رطوبت خود را از دست میدهد و نسبت قند به آب در میوه افزایش می یابد. در این حالت بافت میوه نسبت به رطب سفت تر است و قابلیت و سهولت نگهداری میوه بیشتر از حالت رطب می باشد. در این مرحله بیشینه رطوبت قابل قبول 23 درصد است.
در هنگام خرید به موارد زیر توجه شود:
  1. تغییرات ظاهری : عبارت از صدمات مکانیکی ، لک زدگی یا هر نوع تغییر رنگ غیر طبیعی در خرما ، که در اثر آفتاب سوختگی ، نقاط سیاه و یا بی رنگ شدن ، بوجود آمده باشد.
  2. خرمای صدمه دیده : خرمایی است که فشار به آن وارد شده یا بافت آن به دلایلی پاره شده باشد. در حدی که ، در حدی که ، هسته آن نمایان گردیده و حالت ظاهری طبیعی خرما را از دست داده باشد.
  3. خرمای نارس: خرمایی است که در مرحله از رشد فیزیولوژیکی متوقف مانده و به رشد نهایی نرسیده و در این حالت کم وزن، کم رنگ یا چروکیده و خشک می شود.
  4. خرمای تلقیح نشده : خرمائی است که در اثر عدم یا نقصان تلقیح دارای اندازه کوچک، بافت نازک و خصوصیات خرمای نارس بوده و فاقد هسته و یا دارای هسته کوچک می باشد.
  5. خرمای آلوده : خرمایی که در سطح آن مواد خارجی به شکل آلودگی ظاهر شده و یا بصورت گرد وغبار و شن به آن چسبیده باشد، که مجموع قطر سطوح آلودگی ، نباید از 3 میلیمتر بیشتر باشد.
  6. مواد خارجی:هر گونه ماده ای غیر از خرما از قبیل کاه ، خاشاک ، خاک ، شن و سایر قطعات ریز اندامهای گیاهی و پر که با چشم غیر مسلح در خرما دیدنی و قابل جدا شدن از خرما است.
  7. آفت زدگی: عبارت است از ، آثار و بقایای ناشی از فعالیت و تغذیه حشرات و لارو آنها و نیز وجود حشره مرده و یا قطعات آن در خرما
  8. آفات زنده: وجود حشرات زنده است که در هر مرحله زندگی با چشم غیر مسلح در خرما دیده می شود.
  9. خرمای شکرک زده  : خرمایی است که قند موجود در آن متبلور شده و یا در سطح خارجی خرما و زیر پوست ، به صورت بلورهایی نمایان شده باشد.
  10. ارقام دیگر: انواع خرمائی است، که از لحاظ رقم( واریته) و رنگ با رقم مورد نظر متفاوت است.
  11. ترشیدگی:  حالتی است که به واسطه تبدیل قند به الکل و اسید توسط مخمرها وباکتری ها ایجاد می گردد.
  12. خرمای کپک زده:  خرمایی است که رشته های کپک قابل رویت باچشم غیر مسلح در آن دیده می شود.
  13. پوسیدگی:به حالتی گفته می شود که بافت گوشتی خرما ار بین رفته و به صورت پوست و بافت سبکی در آمده باشد و شکل ظاهری آن تغییر کرده باشد.
روی بسته بندی ( نشانه گذاری ) آن باید این موارد قید شود:
نام و رقم محصول ، هسته دار و یا بی هسته ، در صورت اضافه شدن مغز خشکبار نام و نوع مغز، نوشته شود. ، خرمای پرس شده یا پرس نشده ، درجه بندی( بزرگ، کوچک و متوسط) ، نام و نشانی تولید کننده ، نام و یا علامت تجارتی ، وزن خالص(برحسب متریک) ، سری ساخت ، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء ، شرایط نگهداری( دما- دمه )، عبارت «ساخت ایران»، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و .
برای اخذ نشان استاندارد " خرما " باید نتایج آزمونهای ویژگی های فیزیکی ، میکروبیولوژی و مانده آفت کش مطابق با استاندارد های ملی باشند.
متن کامل استانداردهای ملی را از پرتال سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir/ ، رایگان، دریافت نمایید.
جهت اطمینان از اصالت استاندارد محصول، کد ده رقمی زیر علامت استاندارد بر روی محصولات را به سامانه 10001517 پیامک نمایید.